Harmonie Ochten

Oprichting:

De Harmonie werd opgericht in 1911. Aanleiding hiervoor was indirect de geboorte van Prinses Juliana.
Het was natuurlijk een groot feest in Ochten toen zij in 1909 werd geboren,maar Ochten had toen nog geen eigen muziekvereniging. Het Tielse muziekkorps luisterde dan ook de feestvreugde muzikaal op. Dit was een doorn in het oog van veel Ochtenaren en bovendien hun eer te na.
De toenmalige huisarts dokter Kraaij kwam met het voorstel een muziekvereniging op te richten en veel enthousiaste reacties volgden. Dokter. Kraaij zocht en vond sponsoren en schafte instrumenten aan. De oprichting was een feit, dit gebeurde officieel in Herberg Café van Soest, toen gelegen aan de Waalbandijk.
De dokter dirigeerde het korps en gaf zelf muzieklessen. Hij was enorm trots –en met hem de muzikanten- toen hij voor zijn huis de Harmonie aan de toegestroomde bevolking kon presenteren. Het bijna onmogelijke bleek mogelijk door veel enthousiasme en doorzettingsvermogen: een eigen muziekvereniging.

De jaren 20:

Na een aantal jaren gaf dokter Kraaij het dirigentenstokje over aan de dirigent Henrich uit Tiel. Dokter Kraaij bleef wel de voorzitter van de vereniging.
Hierop volgde nog een aantal dirigenten en in 1922 kwam Willem de Jong uit Ophemert naar Ochten om de muziekvereniging te dirigeren.
Hij zou uiteindelijk zelfs 55 jaar (!) voor de Harmonie blijven staan. Onder zijn leiding steeg de Harmonie tot ongekende hoogten. In Renkum wist de Harmonie met de Jong als dirigent de eerste prijs te behalen in de afdeling ‘Superieur.’ Hiervoor kreeg men een door Koningin Wilhelmina geschonken zilveren beker. Op de laagste trede begonnen en als resultaat deze unieke prijs! Wat een feest moet dat zijn geweest in Café van Soest.

De jaren 40:

Ochten had zwaar te lijden onder de Tweede Wereldoorlog, en zo ook de Harmonie. Verschillende muzikanten werden opgeroepen tijdens de mobilisatie. De grootste klap kwam toen in 1943 de secretaris Sam Frank,zijn vrouw Marianne en hun twee kleine meisjes door de Duitsers werden opgehaald. Er is nooit meer iets van hen vernomen. De S.D. Frankstraat in Ochten herinnert nog aan deze in Ochten zo sympathieke en voor het verenigingsleven onmisbare familie. Sam Frank stak dokter Kraaij bijvoorbeeld vaak een helpende hand toe wanneer de vereniging dit nodig had.
In deze tijd werd dokter Kraaij als voorzitter opgevolgd door zijn schoonzoon, meester Kwindt.
Na de bevrijding balanceerde de muziek op de rand van de afgrond. Alles, maar dan ook alles was kapot geschoten. Bijna geen instrument was er nog over.
Maar, dankzij de hulp van korpsen uit het hele land, die zich het lot van Ochten aantrokken, kwamen er weer instrumenten. Er waren uiteindelijk zelfs meer instrumenten dan muzikanten, want de lust om muziek te maken was velen in de oorlog vergaan.
Maar dankzij de enorme inspanningen van de voorzitter meester Kwindt, de dirigent de Jong en een aantal oude getrouwen, bleef de Harmonie toch overeind.
Er werd gerepeteerd in werkplaatsen van o.a. de schilder en de timmerman. Vervolgens werd er nog een tijdje gerepeteerd in het ‘noodcafé’ van Van Soest, in de toen nog geheten Keizerstraat. Uiteindelijk kregen zij vaste voet aan de grond in het nieuwe houten Verenigingsgebouw Het Centrum, dat in 1949 werd geopend.

In 1948 bezocht de Koningin per trein de Betuwe en ditmaal kon de Harmonie haar zelf met een welkomstmars begroeten op het station in Kesteren.
In 1955 kregen de muzikanten hun eerste uniformen in zachtrood, voor die tijd een moderne en gewaagde kleur, aangezien de meeste verenigingen kozen voor donkerblauw.

De jaren 70:

In 1977 nam dirigent de Jong afscheid als dirigent. Hiermee verdween een markante man uit het Ochtense verenigingsleven. Hij had de Harmonie groot gemaakt.
Zijn opvolger was Cor Treffers die er ook alles aan deed de Harmonie op een hoger plan te brengen. Zo liet hij de Harmonie in Vught bijvoorbeeld testen door een aantal nationale dirigenten. En wat bleek, zij kwam er met kop en schouders bovenuit.

De jaren 80:

In 1985 werd Roel van den Hatert voorzitter. Zowel de muziek als het verenigingsgebouw ondergingen in die tijd een verjongingskuur. Het Centrum werd De Vicary.

De jaren 90:

Cor Treffers werd opgevolgd door Klaas Versluijs. Deze leidde het grote bevrijdingsconcert ter gelegenheid van 50 jaar bevrijding in de veilinghallen van Ochten. Het was een groots concert en werd een ongekend succes. Naast de Harmonie werkten hier ook de vier zangkoren die de toenmalige gemeente Echteld telde mee.

2000 en verder:

In 2000 nam Jeroen van den Berg de voorzittershamer van Roel van den Hatert over. Naast een nieuwe voorzitter kwam er ook een nieuwe dirigent in de persoon van Bert Noordam uit Heteren. Aan hem was de eer de feestelijkheden rond het 90-jarig bestaan van de Harmonie mee te maken en het Jubileumconcert te leiden. In 2007 legde Jeroen van den Berg het voorzitterschap neer en werd opgevolgd door de eerste vrouwelijke voorzitter van de vereniging, Janneke Blokland.

Tevens werd er begin 2009 een nieuwe dirigent benoemd: Hans van Gemert uit Afferden. Tegelijk met deze veranderingen is er in 2008 een nieuwe impuls gegeven aan het jeugdbeleid. Hierover kunt u meer lezen op de pagina jeugd. In 2011 is het honderdjarig bestaan van de vereniging gevierd.

klik hier om meer foto's te bekijken
Een woord van dank